دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مزایای چیلر تراکمی

مزایای چیلر تراکمی نسبت به معایب آن بیشتر است. به همین جهت چیلر های تراکمی کاربرد بیشتری داشته و از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

  1. چیلر تراکمی دارای ضریب عملکرد بالاتری نسبت به چیلرهای جذبی است.
  2. مصرف آب ناشی از تبخیر، در برج خنک کننده چیلرهای تراکمی آب خنک نسبت به چیلرهای جذبی کمتر است. و در چیلرهای هوا خنک بدلیل عدم نیاز به برج خنک کننده مصرف آب ناشی از تبخیر وجود ندارد. به همین جهت توصیه میشود در مناطق کم آب از چیلر تراکمی استفاده شود. 
  3. چیلر تراکمی در فشاری بالاتر از فشار اتمسفر کار میکند. و در صورت بروز نشتی، گاز مبرد از دستگاه خارج میشود. و جز در خرابی های مربوط به اواپراتور، ورود آب به مدار گاز خیلی نادر است.
  4. استفاده از چیلر تراکمی علاوه بر کاربردهای تهویه مطبوع در سایر کاربردهای صنعتی نیز متداول است. یکی از علل این مساله قابلیت استحصال دماهای متفاوت از کاربری تهویه مطبوع برای آب چیلر است و توانایی تطبیق چیلر تراکمی برای دماهای مختلف و حتی زیر صفر با رعایت تمهیدات مربوطه به راحتی امکان پذیر است.
  5. چیلر تراکمی قابلیت استفاده در اکثر شرایط آب و هوایی را داراست و دما و رطوبت متفاوت و غیر متعارف محیطی مشکل ساز نخواهد بود. با استفاده از کندانسورهای هوا خنک و نصب سیستم کنترلی بر روی فن ها به راحتی میتوان دستگاه را به صورت دوفصله استفاده کرد. در حالیکه در چیلرهای جذبی علاوه بر آنکه امکان استفاده از کندانسور هوایی وجود ندارد بلکه حساسیت عملکرد دستگاه نسبت به تغییرات دما زیاد بوده و میتواند باعث بروز مشکل در دستگاه گردد.
  6. در مناطقی که مشکل تامین آب وجود دارد و یا سختی آب بالاست، استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک راه حل مناسبی برای تامین سرمایش است. اما در چیلرهای جذبی نصب تاسیسات برج خنک کن اجتناب پذیر است.
  7. استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک در مناطق با رطوبت نسبی بالا که راندمان برجهای خنک کن کاهش میابد، انتخاب بسیار مناسبی بوده و این از مزایای چیلرهای تراکمی است. 
  8. چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی در ظرفیتهای مشابه دارای ابعاد کوچکتری بوده و متعلقات جانبی کمتر و کوچیکتری نیز دارد. در نوع هوا خنک نیز قابلیت نصب بر روی پشت بام و فضاهای باز غیر مسقف را داراست و این مساله باعث میشود مساحت اشغال شده توسط دستگاه کمتر باشد.
  9. مصرف و تبخیر آب در برج خنک کننده یک چیلر تراکمی در مقایسه با چیلرهای جذبی کمتر بوده و سایز برج خنک کن و متعلقات مربوطه نیز کمتر است.
  10. هزینه خرید اولیه چیلر تراکمی در مقایسه با چیلر جذبی در ظرفیتهای پایین و متوسط کمتر است.
  11. اما یکی از نکاتی که کمتر به چشم می آید این است که دانش تعمیرات و تعداد متخصصین در زمینه چیلرهای تراکمی نسبت به چیلر جذبی در کشور ما بیشتر است.

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چیلر تراکمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *